Hest.no fyller 15 år!
Det ble nemlig året da store deler av publikum på Oslo Horse Show gikk rundt med hest.no-t-skjorter, og sladrepressen gikk i hælene på hest.no sine journalister. Her får du historien om starten på eventyret hest.no:
For 15 år siden hadde Knut Houge nettopp sagt opp stillingen som journalist i Næringslivets Ukesavis. Han hadde skaffet seg en gård, kjøpt en del hester og lurte på hva han skulle gjøre når han ble stor. Norid, som har kontroll på de norske domenene, hadde satt en dato i begynnelsen av mai hvor man kunne søke på en rekke domener.
- Frem til det kunne man kun bruke egennavn som domener. Jeg satt opp en lang liste med domener jeg ville søke på, blant annet hest.no, forteller Knut.
Mange om beinet
Ett av Knut sine livsmottoer er at alt som kan gå galt, ofte går galt. Norid åpnet sine mailsluser klokken 12, men Knut sørget for å sende en kopi av søknaden både fem på 12, 12, tre minutter over tolv og ytterligere noen kopier de neste minuttene. Det viste seg å være lurt.
- Systemet til Norid knelte den dagen, og lå nede noen minutter. Da det kom opp igjen, var det min e-post som var først i køen. Dermed fikk jeg domenet hest.no. I ettertid hørte jeg at det var rundt 70 andre som søkte om akkurat dette domenet, forteller han.
Med domenet hest.no i hånden, åpnet det seg en stor mulighet for Knut. Sammen med sine venner Ivar Steen-Johnsen og Olav Nomeland dannet han et AS, og gikk i gang med å planlegge det som skulle bli en nettside for hestefolk i Norge. Etterhvert kom også Per Løwenborg med på eiersiden og som medlem i styret i Hesteportalen AS, som er selskapet som står bak hest.no.
Kunne lite om hest
Målet var å skape en hesteside som ikke var tilknyttet èn bestemt gren, men som omfavnet så mye av miljøet rundt hest som mulig. Det skulle bli det beste mediet innen hest.
- En av mine fordeler er at jeg ikke visste så mye om hest den gangen, og var ikke knyttet opp til noen miljø. Dermed stod jeg ganske fritt. Men jeg var nok litt naiv. Da jeg hadde hentet inn tre eksperter - en veterinær, en ridelærer og en kjøreinstruktør - mente jeg vi hadde dekket alles behov. Det viser hvor kunnskapsløs jeg var, smiler han.
I dag sitter det 21 personer i hest.no sitt fagpanel. Veterinær Idun Rosenfeld har vært med helt siden starten.
Fikk napp hos Prinsessen
Etter hvert fikk Knut med seg flere på laget. Journaliststudent Shanti Gylseth hjalp til med å skrive en rekke artikler før lanseringen, og ble svært sentral under Oslo Horse Show. I forkant av stevnet sendte hun en forespørsel til Slottet om å få intervjue Prinsesse Märtha Louise som skulle ri under stevnet.
- Hun fikk ikke noe svar, og jeg regnet med det ikke ble noe av. Men under pressekonferansen dagen før Oslo Horse Show startet, satt Prinsessen foran i panelet sammen med Mortens Aasen. Rundt 25 journalister var til stede. Da pressekonferansen var over og Märtha Louise skulle til å gå, pekte hun på Shanti og ba henne bli med. Et kobbel av andre journalister prøvde å henge seg på, men ble stoppet av sikkerhetsvaktene, forteller Knut.
Det ble avtalt at Shanti kunne møte Prinsessen i stallen senere den ettermiddagen. Avtalen var en halv time, men Shanti ble der i nesten to.
Ble fotfulgt
- Vi lanserte hest.no en drøy uke før Oslo Horse Show, og hadde da samlet inn en rekke salgsannonser. Sammen med artiklene vi hadde produsert iløpet av sommeren så vi ut som et enormt stort nettsted, forteller Knut.
De andre journalistene og fotografene på Oslo Horse Show skjønte at hest.no hadde noe på gang med Märtha Louise, og begynte å fotfølge Shanti og Knut. Dermed fikk også de se at Prinsessen fikk varme opp fem minutter inne på hovedarenaen.
- Vi hadde med oss en fotostudent som vi plasserte i den andre enden av salen. Dette hadde vi avtalt med Märtha Louise. Hver gang hun red forbi han, nesten flørtet hun mot kamera. Men hver gang hun red forbi oss og alle de andre fotografene, snudde hun seg vekk, smiler han.
Ble sitert i de største avisene
Inne på presserommet var det mye snakk om Prinsessen, som var den egentlige grunnen til at mange av journalistene var der. Et par fra Se & Hør og VG spurte Knut om han hadde hørt noe.
- Da kunne jeg ikke dy meg, og spurte hvorfor de ikke bare la inn en forespørsel om å intervjue henne om ridningen? Men de bare fnyste og sa jeg var helt på jordet, sier Knut.
Den natten satt Shanti oppe og skrev. Da saken ble publisert neste dag, var det stor oppstandelse på presserommet.
- Både Dagbladet og VG lagde sitatsaker over dobbeltsider hvor de klippet og limte uhemmet fra intervjuet til Shanti. Men de siterte oss, og dette ga oss virkelig en flying start, forteller han.
Du kan lese hele intervjuet med Prinsessen her. Vi beklager at bildene har falt ut i forbindelse med at vi byttet plattform.
Et annet vellykket grep Knut gjorde under Oslo Horse Show i 2000, var å ha en stand hvor det ble delt ut gratis hest.no-t-skjorter.
- I forkant kjøpte vi inn 1200 t-skjorter med hest.no-logoen på. De fikk folk gratis, under forutsetning av at de tok den på seg der og da. Dermed ble tribunene i Spektrum preget av folk med svarte hest.no-t-skjorter. Vi fikk markert oss ganske godt!
Bloggen ble lansert
Siden har det gått slag i slag. Den største revolusjonen i hest.no sin historie så langt, var i 2006. Da gikk sidene over på en ny plattform som blant annet åpnet for at brukerne kunne blogge på hest.no.
- Jeg husker vi fikk en del negative reaksjoner, folk ville ha tilbake den gamle siden. Men den var både utdatert og lite brukervennlig. Det virker ikke som folk liker forandringer. Men de venner seg til det, sier han.
Da bloggen ble lansert, var det starten på et nettbasert hestesamfunn. Til tross for at vi har hatt en rekke konkurrenter gjennom årene, er bloggene på hest.no fortsatt det ledende samfunnet for bloggere i heste-Norge. Per i dag er det 14.462 aktive kontoer som er registrert og har logget inn. Av disse har 4.304 aktivt blogget i år.
Facebook er uten tvil vår største konkurrent.
- Da vi startet, fantes ikke Facebook. Nå velger vi å spille på lag. Mye av trafikken vår kommer fra folk som klikker seg inn på linker delt på Facebook, sier Knut.
Programmerer Tom-Erik Paulsen har hatt ansvaret for å lage plattformen og designen til hest.no helt siden starten. Han utvikler stadig nye funksjoner for oss, siste nye funksjon er treingsdagboken, som vi lanserte i mai. Denne kan alle registrerte brukere benytte helt gratis. Vi har fått tilbakemelding fra mange brukere om at treningsdagboken gir dem mye bedre oversikt over eget hestehold og treningsopplegg.
Eget nettsamfunn
I begynnelsen opplevde enkelte brukere alvorlig hetsende meldinger på bloggene sine.
- Dette problemet forsvant så fort vi synliggjorde IP-adressene, og folk måtte registrere seg for å bruke bloggen. Vi har hele veien vært opptatt av at det skal være et godt miljø på bloggen, derfor har det skjedd at vi har utestengt brukere som skriver sårende og injurierende ting om andre. For meg er det helt uforståelig at nettsider som VG og Dagbladet lar så mye passere, sier han og forteller om den gangen han måtte utvise sin egen datter fra et forum som diskuterte om hestejenter som hadde egen hest, var bortskjemte.
- Jeg fikk et tips om at det var meget høy aktivitet i dette forumet, og at det var en kommentar der som jeg burde se på. En jente som het Karen skrev at det var helt feil at hun var bortskjemt selv om hun hadde egen hest. Hun skrev at familien hennes hadde seks hester og at hun jobbet hver ettermiddag med å fôre og møkke for disse hestene som faren hennes hadde kjøpt inn. Han visste forresten ikke foran og bak på en hest, og dessuten var han redaktør i hest.no. Den kommentaren så jeg meg dessverre nødt til å slette, smiler Knut.
Gratis for leserne
Å drive et nettsted som hest.no er langt fra billig, men leserne får servert hele pakka helt gratis. Takket være annonsørene!
- I begynnelsen tenkte jeg at dersom vi klarte å lage det beste mediet innen hest, ville annonsørene komme av seg selv. Slik fungerte det ikke. Det tok faktisk flere år før vi fikk napp hos de største leverandørene, og vi har overlevd mye takket være de små og mellomstore leverandørene, sier han.
De første årene var det flere leverandører som takket nei til annonser, fordi de ikke hadde tro på nettet. De trodde det ville gå over av seg selv.
- I dag virker dette litt underlig. De siste årene har to gode hestemagasiner måtte legge ned, Ridehesten og Hesteliv. Jeg tror det vil bli ekstremt vanskelig for magasinene å overleve i fremtiden, både med tanke på antall abonnenter, annonser og kostnadene med trykk og porto som stadig øker. Men jeg ønsker ikke at de skal legge ned, jeg synes det er stimulerende med konkurrenter, sier Knut.
Hest.no ga ut en egen almanakk - hest.no/almanakken - i ti år, fra 2005 til 2014.
- Vi valgte å legge ned almanakken vår da flere av de store annonsørene ga beskjed om at de ikke lenger ville annonsere på papir, men kun på nettet. Det var vemodig å legge ned almanakken og jeg har fått tilbakemelding fra mange brukere om at de savner den, forteller Knut.
Ingen fjortisside
I dag har hest.no i gjennomsnitt 40 000 lesere hver uke. Det gjør at annonsørene velger å bruke pengene sine her, for å komme i kontakt med våre lesere. Noe som gjør det mulig å drive hest.no videre.
- Jeg er veldig takknemlig for alle dem som tror på oss og har gjort dette mulig, sier Knut.
Men det er èn ting Knut har slitt litt med i alle de 15 årene hest.no har eksistert.
- Vi blir fort stemplet som et medium for fjortiser, men alle leserundersøkelsene vi har gjort viser at dette ikke stemmer. Vi har selvfølgelig en hel del tenåringer innom sidene, men gjennomsnittsalderen ligger over 20 år, sier han.
Du kan lese mer om den siste brukerundersøkelsen her.
Der hestefolk møtes
Redaktøren har på ingen måte tenkt å gi seg ennå, og holder i disse dager på å forberede seg til sitt 16. Oslo Horse Show sammen med redaksjonen.
- Etter å ha opplevd både Oslo Horse Show og AEG så mange ganger som jeg har gjort nå, er det en del ting som begynner å bli rituelle. Da er det viktig å huske at hvert år kommer det en ny generasjon hestefolk inn på arrangementet. For dem er dette veldig stort, sier han.
En ny generasjon har også kommet til på bloggen. Noen av dem var ikke engang født da hest.no startet for 15 år siden.
- Vi skal fortsette med å jobbe for at hest.no skal være det største mediet innen hest, også for generasjonen som vokser opp nå. Det er viktig å ha et nettsted der alle hestefolk kan møtes, avslutter Knut.
Hesteportalen AS, som er det selskapet som er utgiver for hest.no, startet i 2008 søsterportalen hunden.no. Selskapet arrangerer også konferanser for hestenæringen.
Vi gir bort tre dekken!
I anledning 15 års-jubileet, er redaktøren i det gavmilde hjørnet. Han har derfor lovet at vi skal trekke ut tre heldige lesere på hest.no som får hvert sitt regndekken med hest.no-broderi på.
Det eneste du trenger å gjøre, er å klikke deg inn HER og skrive en liten hilsen til oss! Vi trekker vinnerne mandag 2. november.